Samsunlu doktorun ağaçla olan yolculuğu

Ağaç oyma sanatına farklı bakış: Ahşaba fısıldayan nefs, ağacın suyuna gitmenin yolculuğu...

Samsunlu doktorun ağaçla olan yolculuğu

Sabır ve nefs… Ağacı sanata çevirirken terbiye olma hali. Aylarca, yıllarca işlemek için bekletilen ağacı, aylar sürecek meşakkatli bir uğraşla dil’e getirme, sabır ile terbiye edilirken, ağaca o nefs’i üfleme… Aylarca süren dostluğun kemale ermesi sonrası maksattın hâsıl olması. 

Kadim sanat dalları arasında yer alan Ağaç Oyma Sanatı, Türklerin İslamiyet öncesine kadar dayanıyor. Orta Asya’da ağacı kutsal sayan Türkler, bu becerilerini sanat yapıtlarında kullanmışlardır.

Anadolu’da Selçuklu döneminde gelişen ağaç ve ahşap işçiliği kendi kendine özgü şeklini almıştır. Kaynaklar, Osmanlı dönemi ahşap işçiliğinde ise sadeliğin hakim olduğunu vurgular. Çeşitli teknikler daha çok sehpa, kavukluk, yazı takımı, çekmece, sandık, kaşık, taht, rahle, Kuran muhafazası gibi kullanım eşyası, pencere, dolap kapağı, kiriş, konsol, sütun başlığı, tavan, mihrap, minber, sanduka gibi mimari değerlerde uygulanmıştır.

Ağaç işçiliğinde ceviz, gürgen, ceviz, elma, armut, sedir, abanoz, gül ağacı tercih edilir. Kakma, boyama, kündekari, kabartma-oyma, kafes gibi teknikler uygulanır.

AĞACIN SUYUNA GİTMEK

Bu kısa girişten sonra, bu kadim sanat dalını Samsun’da devam ettiren bir isimden bahsetmek istiyoruz:VM Medical Park Samsun Hastanesi - Ortopedi Ve Travmatoloji bölümünde görev yapanOp.Dr. Murat Bölükbaşı’ndan.Bölükbaşı, bizlerle, ağacın suyuna gitme serüvenini paylaştı.

Bölükbaşı, geleneksel sanatlara kendini adamış bir isim. Ortaokul yıllarından bu yana ağaç oyma sanatıyla yakından ilgilendiğini anlatan Bölükbaşı, yaklaşık 20 yıldır bu uğraşını süreklilik haline getirmiş. Yıllardırmütevazı atölyesinde çalışmalarını yürütüyor.

“ALTI YILDIR BEKLEYEN AĞACA ÇALIŞIYORUM”

Bu sanata yıllarını vermesine rağmen elinde az sayıda çalışmasının olduğunu vurgulayan Bölükbaşı, bunun nedenini ağacın nazlı yoldaşlığına bağlıyor. Ağaçla olan serüvenini,“Zor ve zahmetli” olarak değerlendiren Bölükbaşı, günler, aylar süren yarenliğini şu sözlerle anlatıyor:

“Sabır ve tanışmak en temel yasa. Ağacın huyunu, karakterini bilmeniz gerekiyor. Nasıl rahat çalışırsınız, onun yöntemini bulmanız gerekiyor. Her ağacın yasası, karakteri, işlemesi farklıdır. Nasıl güzel desen çıkartabilirim onu çözmem gerekir. Aylarınız bir ağaç parçasının başında geçer. Ağacın dil’e gelebilmesi için bekletilmesi gerek. Şuan altı yıldır bekleyen bir ağaç üzerinde çalışıyorum. Sabretmeyip, zıddına gidersen iyi bir eser çıkartamazsınız.”

MİRASÇILARI ÇOCUKLARI

Alet ihtiyacının bitmediğini belirten Bölükbaşı, ihtiyaca göre aletlerini atölyesinde kendi yapıyor. Türkü dinlerken çalışmayı sevdiğini kaydeden Bölükbaşı, gayesini şu cümlelerle aktarıyor:

“Bu uğraş artık hayatımın bir parçası oldu. Yılların birikimi ve tecrübesi her budağa işlesin istiyorum. Bazen dostlarım soruyor,‘yaptıklarını ne yapacaksın’ diye. Satmak için yapmıyorum. Yapana kadar benimler. Yaptıktan sonra hepsi çocuklarımın.”

Haber: Bülent KARSLIOĞLU

Fotoğraflar: Cihat Genç



EN ÇOK OKUNANLAR

EN ÇOK OKUNANLAR

Samsun'da vakalar artıyor mu? Bakan Fahrettin Koca Samsun'a bağlandı Samsun'da vakalar artıyor mu? Bakan Fahrettin Koca Samsun'a bağlandıTunceli'de motosiklet kazası: 2 yaralı Tunceli'de motosiklet kazası: 2 yaralıZincirleme kazaya karışan kadın sürücü kendini görüntüleyen gazeteciye saldırdı Zincirleme kazaya karışan kadın sürücü kendini görüntüleyen gazeteciye saldırdı